بارندگی و سیلاب موجب انسداد موقت محور‌های مواصلاتی خراسان رضوی شد(۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) گروگانگیری یک زن و دخترش مقابل مجتمع پالادیوم+تصاویر راه ارتباطی ۲۰ روستای کلات خراسان رضوی بر اثر سیل قطع شد ۳۶ مصدوم در تصادف زنجیره‌ای در جاده نیشابور (۲۰ اردیبهشت) مسدود شدن ۶ جاده در خراسان رضوی بر اثر ریزش کوه و سیلاب هدیه روز دختر چی بخریم؟ دستگیری ۱۴ سرشبکه یک شرکت هرمی در مشهد عوامل ابتلا به حساسیت فصلی چیست؟ | راه‌هایی برای کاهش علائم آلرژی صدور هشدار نارنجی هواشناسی برای خراسان رضوی و ۵ استان دیگر (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) قتل زن جوان توسط برادرش در مشهد به خاطر حرف مردم + عکس هشدار جهادکشاورزی مشهد به کشاورزان، دامداران، مرغداران، زنبورداران و گلخانه‌داران آزمون شفاهی احراز صلاحیت اخذ پروانه تخصصی روان‌شناسان خراسان رضوی در مشهد برگزار شد پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (پنجشنبه و جمعه ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارش باران در استان تا جمعه جاده‌های خراسان‌رضوی بارانی و لغزنده است | کاهش دید افقی در محور تربت‌جام_صالح‌آباد (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) این فرودگاه در ۳۰ سال گذشته هیچ باری را گُم نکرده است! آب نیسان چیست؟ + روش تهیه، خواص و ادعیه هدیه ۴۰۰هزار تومانی تامین‌اجتماعی به بیمه‌شدگان برای خرید کتاب + شرایط و نحوه دریافت بُن مرگ پدروپسر مشهدی براثر برق‌گرفتگی
سرخط خبرها

شروع فصل پاییز و زمستان به معنای پایان بحران آب نیست

  • کد خبر: ۱۹۱۱۳۶
  • ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶
شروع فصل پاییز و زمستان به معنای پایان بحران آب نیست
مدیر پروژه شهر دوستدار آب تاکید کرد: شروع فصول پاییز و زمستان به معنای جبران کمبود آب و پایان بحران کم‌آبی نیست.

ناصر صداقت در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز با اشاره به کاهش دمای هوا در فصل پاییز و زمستان گفت: تغییر درجه دمای هوا این روز‌ها نباید باعث غفلت ما از وضعیت آب و میزان مصرف آن شود. برخی از شهروندان و مدیران شهری تصور می‌کنند، آغاز فصل پاییز و زمستان و بارش باران، افت سطح آبخوان را جبران کرده و ما از شرایط سخت تامین آب عبور کرده‌ایم.

وی افزود: کاهش حجم آبیاری فضای سبز، عدم استفاده از کولر‌های آبی، پایان گرمای تابستان و کاهش تعداد سفر زائرین و گردشگران به مشهد باعث کاهش مصرف آب شهری شده است؛ اما لازم است دیدگاهی را ایجاد کنیم تا کلیه شهروندان از هر قشری متوجه شوند شرایط آب به چه صورت است.

مدیر پروژه شهر دوستدار آب تصریح کرد: در سال آبی گذشته ما در استان خراسان رضوی با ۴۶ درصد و شهرستان مشهد با ۶۷ درصد کاهش بارندگی نسبت به متوسط بلندمدت، خشکسالی بی سابقه را تجربه کردیم. همچنین ذخیره سد‌های استان به ۱۳ درصد کاهش یافته که بخشی از این حجم نیز مرده محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: اما منابع آب سطحی آن چیزی است که با کاهش بارش‌ها در حوضچه، وضعیت آن به طور ملموس قابل مشاهده است. آنچه از دید پنهان است و مشخصا اطلاعات دقیقی از آن طی هر سال در دست نیست، سفره آب زیرزمینی است.

صداقت ضمن اشاره به مدت زمان طولانی در جبران کسری مخزن آبخوان گفت: به طور خوشبینانه هرسال بارش، می‌تواند ۲ سانتیمتر سطح سفره را افزایش دهد، این در حالی است که ما هر ساله در دشت مشهد حدود ۶۶.۵ سانتیمتر از آن را برداشت می‌کنیم.

وی به مسئله بحران آب دشت مشهد اشاره کرد و تاکید کرد: این دشت از شرایط بحرانی عبور نخواهد کرد مگر با هم‌افزایی صحیح دستگاه‌های اجرایی و در کنار آن توجه به اطلاع‌رسانی، آگاه‌سازی و حساس‌سازی اصولی شهروندان و زائرین شهر مشهد که سازمان‌های ذیربط در حوزه آموزش و فرهنگسازی و نیز متولیان حوزه آب باید به آن توجه ویژه داشته باشند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->